17.09.2012

Böğürtlen şurubu,acılı domates reçeli ve sonbaharın keyfi


Yildiz çiçegi ve golgesi
 Sonbahar geldi, ışığın dünyaya, benim yaşadığım yere geliş açısı değişti. Fotoğraf çekmek için doğal ışıktan yanaysanız işiniz zorlaşmaya başlıyor. Sonbhara yazın sıcaklarında ortadan kaybolmuş çiçeklerin kış uykusuna yatmadan önce son bir kez çiçeklerini açma mevsmi aynı zamanda. Havai yaz günlerinden sonra içe dönme; sinema, kitaplara kavuşma mevsimi. Müzeler yeni sergilerini başlattılar bile, arkadaslarla bulusup kahve esliginde sohbet mevsimi.  şehirde hayat canlanıyor yeniden kırda da öyle:) Son çiçekleri  kuutma zamanı, zeytinyağına aynı sefalar yatırılacak. Oman gezileri başladı. Bu sene kuraklıktan mantarlar henüz görünürde olmasa da orman meyveleri tüm cazibesiyle gülümsüyor. Böğürtlen, akdiken, yabani fındık, mürver meyvesi. .Böğürtlen çalıları kaprissiz, nerdeyse bulabildiği her toprak parçasında yaşama tutunuyor. Böğürtlen meyvelerinin olgunlaşması beni oldupu kadar kuşları da heyecanlandırıyor. Kuşları olduğu kadar  örümcekleri de! Sadece böğürtlenlerinkiyisina ağ kuran kış öncesi besin depolyan koca örümcekler.
,
kuruyan adaçayı yaprakları ile aynısefa çiçekleri

Kuruyan meracnköşk demeti

Zeytinyağında bekleyen gül ve aynısfea çiçekleri
 Sonbahar keyfi aynı zamanda tatlı telaşları da içinde barındırıyor. Organik ve sağlıklı gıdayı önemsiyorsanız, ne yediğinizin farkında olmak için, kışın karanlığında gününüzü aydınlatacak domatesler, biberler, tarhana, mutfak otlarının, çiçeklerinin kurutulması, mis gibi kokularıyla reçeller, piccalilliler, suruplar, meyve konserveleri, likorlerin hazırlık  zamanını kaçırmayın.
Sonbahar güneşinin tadını çıkaran şatuni
 Böğürtlen şurubu
2 kilo böğürtlen
1 kilo şeker
yarım limon vya limon tuzu
200 gr su
1- Böğürtlenleri ateşe koyup on dakika kaynatın. Bir kepçe yardımıyla böğürtlen tanelerini ezin ve bir süzgeçten geçirin.
2- çıkan suyu ve şekeri ve yarım limonu ekleyerek on dakika daha kayntın. Steril şişelere koyup ağzını sıkıca kapatın. 




Facebookta bir grubum var. Linki burada: Bu grupta yemeklerini ve tarzlarını çok beğendigim iki arkadaşım'da paylaşımda bulunuyor. l'ün ve Sare'nin bloglarını yoksa siz hala bilmiyor musunuz? Bu grup tam istediğim gibi dostluk grubuna dönüştü. Samimi paylaşımlarda bulunuyoruz. Hatta kahvemi alıp grubun sayfasını açıyorum hem sohbet edip hem de o gün pişirdiklerimizi paylaşıyoruz. Acılı domates reçelini orada paylasmıştım çok sevildi. Gelen sorulara verdiğim cevaplarla öndeden açıklamayı düşünemediğim noktalar aydınlığa kavuşuyor ve iyi sonuçlar alıyor pişirenler. Bloğumu ihmal ediyormuşum gibi hissettrirse de bu paylaşımların keyfi çok. Hemen titreyip kendime gelerek tarifi buraya da yazıyorum:) Sadece reçel olarak tüketilebileceği gibi et yemekleri ve peynir yanında  lezzet lezzet diye tezahürat yapıyor bilginize.


Acili domates reçeli
ben 1 kilo domatesten yaptim ancak orijinal tarifte 2 kilo domates var olculeri yariya indirip yapabilirsiniz: 2 kilo domates, 6 aci sivri biber ( acilik durumuna gore azaltip cogaltabilirsiniz), 5 cm civari taze zencefil,1 dis sarimsak, 3 limonun rendelenmsi kabuklari ve suyu, 1 kilo seker: Domatesleri ikiye kesip ortasindaki sap kismini cikarin bir b
icak yardimiyla incecik kiyin. cekirdeklerini cikarmayi tercih edenler bu noktada cikarabilirler. biberleri ve sarimsagi incecik kiyin. Tum malzemeyi bir tencereye koyup kisik ateste kaynayana kadar arada bir karistirin. Domatesler inanilmaz miktarda su salacak. Sonra atesi arttirin ve yaklasik 1, 1,( saat arasi arada karistirarak pisirin karistirmak onemli yoksa domates ve seker karisiminin dibi çok kolay tutuyor. Sicakken kavanozlara doldurup kapaklarini kapatin ve ters çevirin oylece sogusun. Peynirlerin yanina, beyaz et eslikcisi olmadi sabah kahvaltisinda çok lezzetli bir reçeliniz olacak. tarifi deneyimlerimle zenginlestirdim ancak orijinali burada.Kaynak kitap :Petit Larousse des conserves & salaisons;secher, fumer, saler, confire


Sizin hazirliklariniz ve sonbahari degerlendirmeniz nasil? çalisiyorum vaktim yok demeyin sembolikte olsa bir reçel yapin. Mevsimlerle, dogayla bag kurmak için.

17 yorum:

hepsusluydum dedi ki...

Bayılıyorum tariflerine:)Ellerinize sağlık sevgili Beste:)Acılı reçeli hemen deneyeceğim,sevgilerimle Zehr@

Ozlemaki dedi ki...

acılı reçeli çok merak ettim Beste, acilen denenmeli!

Nurşen Aksoy dedi ki...

Acılı domates reçelini hiç duymadım..merak ettim deneyeceğim...Şurubunuzda harika olmuş.ellerinize sağlık..

Boncukçu dedi ki...

acılısını duymamıştım hiç, bir kilodan yapıp denemeli, güzele benzer:)

Zeynep Gemalmaz Çelik dedi ki...

Senin seftali recelin, cocuklara tavuk nuggetin yaninda bu da denemelerime girecek. Limon tursusu da var ya organik limon bulup yapmak burda bir proje resmen. Ellerine saglik, sevgi ve selamlar

Unknown dedi ki...

Yaziyi ogleden sonra uykuya dalmadan once okudum. Ruyama girdi bogurtlenler, acili domates recelleri. Bu bol lezzetli ruyanin sorumlusu sensin Beste! :))

pelinpembesi dedi ki...

Bestecim, reçellerimi annem yapar. bu sene de benim bahçeden ahududu reçeli yaptı. onunla bir kurabiye yapmayı planlıyorum ama şu okul dertlerinden bir başımı kurtarırsam olacak..

Unknown dedi ki...

Beste senin gazina geldim, bir de Ozlemaki'den utandim gittim iki kasa domates aldim, dogradim buzluga attim!!! Domates receli icin olanlarin da kabuklarini soydum ama halim kalmadi yarina artik!

Recelleri yazin aldikca yapmistim ortmenim; incir, kayisi, tarcinli seftali recelim var, mumkunse fasulye tursumu kurup sezonu kapatayim diyorum, izin var mi???

Gectimmi? hehehehe

Ozlemaki dedi ki...

Başak, ellerine sağlık balııım! Bereketini gör, afiyetle yemek nasip olsun aşkikom.

misk dedi ki...

Yani yazıların ve resimler keyiften okunmuyor, bu kadarı fazla! ben de evime kavuşup her mevsimin en ince keyfini böyle böyle çıkarmayı diliyorum! ellerine sağlık!

beste dedi ki...

Hep susluydum_Ne tatlisiniz ;) çok tesekkurler acili reçel çok sevildi deneyince haber verin olur mu?

Ozlemaki-Sen iki araya bir dereye sIkIstIrirsin onu;) olmadi bir kavanoz sakliyorum ona gore!

Nersen Aksoy-çok tesekkurler çok sevildi begeneceginizi dusunuyorum.

Boncukçu-Yarim kilo yapin bir kavanoz anca çikar severseniz daha yaparsiniz:)

Zeynepcim_ Ooo sizin mutfaga gizlice sizmisim ben:=) Afiyet seker olsun yarasin guzel prenseslerime.

Dilara-Ne guzel kabus gordurtmeyeyim de :=) bu gunlerde lezzetler ucusuyor bizim evde!

BB-Nasil oldu reçel bak boyle takipteyim iste:) ooo reçel gibisi var mi rahiyalara bak siir gibi :) geçtin:)

Misk-Agustos tatili yaradi hevesle yaziyorum yine farkedilmesine sevindim. Insallah guzel keyifler Seattle'da

Unknown dedi ki...

Hem senden hem Ozlem'den gecer not aldigima gore sirtim yere gelmez benim :-)))) Annem geldiginde hele bir laf etsin, hemen gostericem bu yazdiklarinizi!

Recel cok guzel oldu, hafta sonuna et yapicam hemen, sirf recel icin :-) Firsat bulursam resmini cekerim, bitmeden yani :-)))

sare dedi ki...

Bestecim, haftasonunda domates reçeli yapıldı ve önce masada sonrada gelip gitmek üzere dolaptaki yerini aldı veeee çok beğenildi. Çok teşekkürler.
Zeytinyağındaki çiçek yapraklarına bayıldım ben de yapacam.
Kış hazırlıkları bende bitmek üzere...Turşulara başladım, tarifler yakında:))Mevsimi geldikçe araya turunç, mandalina ve portakallı tatlar girecek tabi ki. Bu sene mandalina reçelini yapacağım.
Doğal olanını bulursam böğürtlen şurubu ve mürverden birşeyler yapmak istiyorum.
Sevgili dost, el emeğin olan bu lezzetleri mutluluk, sağlık içinde yiyip için.
Çok sevgiler.

g2graphics dedi ki...

Sevgiyle,neşeyle,tutkuyla yapılan her tarife varım... hele böylesine "positivity" yüklü,paylaşmayı seven bir grupla tanışmış olmak ve herkesin kendi çevresinde,kültüründe,geçmişinde tattığı lezzetlerden haberdar olmak en keyifli yanı,sayende Bestecim;)

nevin dedi ki...

Nefis! Nefis! Nefis! Valla ne diyeyim baska, ellerin dert gormesin arkadasim :)) Tam teyze gibi konustum.

Su sizin facebook grubuna ozenmedim desem yalan olur, bir de kahveni alip karsina oturman, ohhhhh.. ne keyif:)

Canim Beste'cigim, Boga guresleri ile ilgili paylasiminda uzuuuuun bir yorum yaptim, velakin boga gurescilerinin ahi tuttu herhalde yorumumu sanirim yollayamadan kayboldu gitti. xxx

Banu dedi ki...

Hem görseller çok nefis hem de yaptıklarınız çok nefis ve iştah açıcı görünüyor, harikasınız!
Aynısefa ve gül yaprakları, zeytinyağında merheme mi dönüşecek? İlk defa duyuyorum, çok ilginç. Neye iyi geliyor?

beste dedi ki...

Banu selam evet krem yapacagim ama yuz kremi guzelligimiz icin:) aynisefanin bir suru faydali ozelligi var gulunde oyle. cildi sakinlestirici, besleyici, yaralar iyi gelir aynisefa hemeoroide hatta mide ulserlerine bile oneriyorlar..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin