10.04.2016

Falafel (nohut koftesi), Ottolenghi, Tamimi ve dunyadaki multeciler


Yotam Ottolenghi ve Sami Tamimi biri Israilli biri filistinli iki arkadas. Londra'da Ottolenghi isimli restoranlari var ve birlikte  baris için Jerusalem isimli nefis bir yemek kitabi yazmislar. Kitap her iki ulkenin barisina adanmis. Bu iki kulturu falafel baristiramazsa baska hiç birsey ise yaramaz diyorlar. Ortak kulturler, ortak cografyalar ve bitmeyen keder.
Bizim yasadigimiz sehir diye geçen minik kasabada multeci gecesi duzenledik. Ama bu klasik bir yardim gecesi degildi, multecilerin haklari için çalisan çok militan fransizlar var bu ulkede. Multecilerle ilgili bir belgesel izlendi, gelen multecilerin parkuru ve maruz kaldiklari ayrimcilik, zorluklar anlatildi. Islerin artik nasil daha da zorlastigini, Turkiye' ile Avrupa'nin anlasmasinin nasil delirtici oldugu, gerçekler saklanmadan çuvaldizin en buyugunu kendilerine batirarak yapilan kiyasiya tartsimalar (gayet medeni ), duygu ve keder dolu bir gece. Dunyadaki ekonomik, siyasi, savas, iklim ve benzeri çatismalarla yerlerinden olan milyonlarca insan var. Belgeseli merak edenler için adi 'Balkan transit'.  Balkanlarda olusturulmus resmi multeci geçis koridoru var, ancak son alinan kararla sadece savas olan ulkelerin vatandaslarini kabul ediliyor. La Haye sozlesmesine gore multecinin geldigi ulkeye gore ayiklama yapmak mumkun degil ama yapiliyor. Su an sadece Pakistan, Suriye ve Irak'lilar resmi yollardan geçebiliyor. Bizim dernek ozellikle 18 yasindan kuçuk multecileri destekliyor. Resit olmayanlar direk devlet korumasina aliniyor burada ve okula gonderiliyor. Ancak su an gelinen durumda resit olduklarida kapi disari edilmeleri sozkonusu. Bunun olmamasi için mucadele eden bir dernek bu ve kararliliklari, tartismalarin saglamligi umut verici. Tabi gelen gençlere kapilar açik ancak buradaki gençlerin yuzde ellisi issizlik problemi yasarken durum hiç kimse için parlak degil. Irkçiligin Avrupa'da yukselme nedeni yine ekonomik. Ozellikle gençler arasinda radikallesme (ISID ve nasyonalizm) Avrupa'nin gelecektede en onemli problemi olacak.
Bir sekilde bir Filistinli ile bir Israilli dostlugundan yola çikarak ben bu gece için mercimekli kofte ve falafel hazirladim hepsi satildi. Falafeli ilk defa pisirdim ancak mucizevi bir sekilde nefis oldular, yine nasil oldu anlamadim ama hepsi ayni boydu :) Mutlaka tarifi paylasmaliyim yapimi çok kolay ve Leo'da bayildi.

Falafel (Ottolenghi, Tammimi Jerusalem adli kitaptan)
250 gr nohut ( bir gece bol suda bekletilecek)
80 gr sogan (bir minik veya yarim sogan)
1 dis sarimsak ezilmis
1 yemek kasigi kiyilmis maydanoz
2 yemek kasigi kiyilmis kisnis ( kisnis yoktu ben maydonozu bol tuttum bir demet koydum)
bir çay kasigi kirmizi biber
bir kahve kasigi kimyon
bir kahve kasigi toz kisnis tohumu
yarim çay kasigi toz kakule
bir kahve kasigi kabartma tozu
1,5 yemek kasigi un
tuz
bir yemek kasigi susam  ustu için ama ben kullanmadim evde yoktu
kizartma için bol ayçiçegi yagi
1-Nohutlar bir egce bol suda bekletilecek ve iyice sisecek.
2-Nohutlari suzup, maydanoz, sogan, sarimsak, kisnis ile  kiyma çekme makinasindan yoksa rondoda kiyin.  Kiyma makinasi kullaniyoasaniz en ince ayardan ikinci defa çekin. Elde edilecek pure purussuz veya yapis yapis olmayacak . Ben yaptigimda hafif sulucaydi ama aldirmadim bekleyince iyice çekti suyunu. Ama tabi çorba gibi de olmasin. Sonra içine tum baharatlari, unu,tuzu,  kabartma tozunu ekleyip elle iyice yogurun. Ustunu kapatip bir saat ilik bir yerde bekletin.
3-Yagi derin bir tavada veya tencerede kizdirin, bu onemli kizartmalarin yag çekmemesi için bol yada ve yeterli sicaklikta olmasi gerekir. Yaga ilk degdiginde koftelerin etrafinda kabuk olusuyor ve kofteler yag çekmiyor.
4-Bir yemek kasigi karisimi alip islak elinizle kofte haline getirin. Ceviz buyuklugunde olmali. Dondurma kasiklarini da kullanabilirsiniz sekil vermek için. Elinizde iyice sikin. Benim hamur birz suluydu o yusden once kofteleri yaptim beklerken suyunu cektiler. Kullanacaksaniz susama batirip kizgin yaga atin. Asagi yukari 4 dk suruyor falafellerin pismesi, rengi kahverengi olmali. Ilginç bir sekild eyeterince pisince kupkuru çikiyorlar yagdan ! Mutfak havlusunun uzerinde bekletin  ve servis yapin. 
Falafel nasil ve hangi soslarla servis yapilir ogrenmek için Papatyacigimin bloguna goz atabilirsiniz . Linki burada .






7 yorum:

Momentos dedi ki...

Çok teşekkürler Beste :) ne zamandır yememiştim sanırım 14 yıl oldu :) hemen yapacağım tarifinle.. Sevgiler <3

pelinpembesi dedi ki...

Ah Beste
Ne olacak bu işin sonu ? Bizim küçük kasabamızda
bile o kadar çok suriyeli oldu ki. Hepsi dileniyor. Herkes yardım yapıyor aslında. Hepsinin elleri kolları yiyecek dolu. AMa hep sokaklarda perişanlar. Bir erkeğin yanında hep 3-4 tane çocuk var. Burada savaş bitmez, mülteci sorunu çözülmez bence, hiç umudum yok :(

Dudu dedi ki...

yoksa beste bloguna geri mi donuyordu? hadi lutfen!

Unknown dedi ki...

Biraz gec kaldım yorum yazmak icin. Nasıl özlemişim seni burdan okumayı (ve blog hayatini). Çok güzel yazmissin, görünen aksine halkin içinden ses vermissin, bayılıyorum böyle detaylara :-) falafel çok sevdiğim evde hiç yapmadığım birsey, ne yerim ama :-)

beste dedi ki...

Momentos aliskanlik yapti Leo bey sevdi ya haftada bir yapiyoruz. Ben kendiminkini firinda pisiriyorum fazla kalin sermeden çok guzel oluyor :) @Momentos
@stormangel elbirligi, paylasim bu dunya hepimizin kardeslerimize yardim edecegiz baska çaresi yok.
@Dudu Uzun zamandir ilk defa keyifle yazdim Duygum ufak ufak yazacagim I am at home at blog :)
@BB Ben de ozledim blog dostluklarini sloow iletisim okuyalim, yasatalim :) sagol cancagizim

baykusvebalkabagi dedi ki...

Beste hanım, merhaba, az önce instagramda dolaşırken aklıma düştünüz. Sizi orada araştırıp buldum. Sonra blogunuza girdim ama baktım yeni yayın yok. Merak ettim. Umarım her şey yolundadır. Sevgiyle Fatma

Blogger Bolat dedi ki...

Of of çok şahane gözüküyorlar :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin