19.03.2010

Tohumlar, kuslar, orumcekler, kompost, donusum ve kolay tartolet

Bir onceki posta eklemeler;) Burada kimse kapisini kitlemiyor geceleri bile. Herseye alisirim ama buna zor gibi duruyor.


Tohum ozeti: Sabirsiz roka tohumlari ekildikten sonra 3. gun basini topraktan cikardi,4.gun ilk yapraklarini verdi. Bezelyelerde aceleci 3.gun patladilar. Turplar 4. gunun sabahi ilk yapaklarini vermisti. Reyhanlarda 4.gun  patladi daha simdiden filizler morlar. Sebboylar 6. gun patladi. 7.gun hodanim, frenk sogani, dere otu ve ipomea sarmasiklar bas gosterdi uzun bir filizleri var daha bebekken bile nasil bir bitki olacaklari belli!  

Soldaki Forthysia/yaz mujdecisi yada altin canak           sagdaki kiraz agaci tomurcuklari

Bahce ozeti: Kostura kostura Yaz mujdecisi/altin canak Forthysia almistim. Bahcedeki cit bitkileri ciceklerini patlatinca 2 tane dev gibi altin canagim varmis anlamamisim ah su aceleciligim. Diger sevindigim ve ne oldugunu anlamadigim (yaprak yok, cicek yok) agac kiraz agaci cikmasin mi, Kurosawa filmlerinde sikca gordugumuz ve Japon kulturunde senlikleri olan pembe ciceklerle donanacak bahce sabirsizlikla bekliyorum. Diger minik agac Seftali bir digeri Mimosa'ymis. Defne yok diye hayiflaniyordum, dun iki tane minik Defne fidani buldum otlarin arasina saklanmis, zipladim sevincten hemen etrafini actik iyi toprakla besledik, birde kucuk opucuk kondurdum. Yedigim herseyin tohumunu topluyorum evet bu bahce isi hafif kafayi siyirtti bana ne olmus!!!


Bu arkadas kizil gerdan sagdaki kusun turkce adini bilmiyorum yakinda arastiracagim fransizcasi mésange bleue yada mésange charbonniére

Hayvanat ozeti: 1-Bahcedeki nerdeyse elim kadar olan orumcekleri kesfettik. Evin tas duvarlari aralari yuva dolu. Leo ile sineklere su sikma oyununa dalmisken duvara konan sinegi simsek hiziyla "tarantula" diyecegim! yakaladi, galiba hafif bir ciglik atip kendimi topladim. Oglan korkmasin tamam da direk almaya calisiyor, dizlerimin titremesi nedeniyle sandalyeye yigildim. Ise yaramasini umut ettigim telkinler, faydalilar, sinekleri yakaliyorlar dogal hayat icin benden daha cok gerekliler vsvsvs sakin kalmaliyim. Ancak yatak odamda bas ucumdaki, parmak bogumu boyundaki siyah orumcegi disari atik torenle, artik o kadar da degil.

Soldaki kusun adi troglodyte mignon once fare zannettim yerleri eseliyor diye, hayir yuvasini da yere yakin yapan bir kusmus, kuyrugu yok gibi ,deliklere girdi cikti bocekleri yedi. Sagdaki insanin oldugu her yerde olan ve yokolma tehdidi altinda neredeyse evcil serceler:)

2-Kuslar ah kuslar yavas yavas hangi kus ne sever ogreniyorum pusuda bekleyip fotograflarini cekiyorum ayri bir post konusu, atlar, inekler ki yandaki tarlayi yiye yiye tum otlari bitirip talan ettiler inanamadim:) Simdilik trukcelerini bilmedigim ve ilk defa burda gordugum Merle noir(kara tavuk gibi korkunc bir adi var), mésange bleue(mavi bastankara), pinson des arbes(ispinoz), troglodyte mignon(cit kusu), pie bavarde(saksagan galiba), rouge gorge(kizil gerdan) tourterelle turque(turk guvercini diye geciyor bizdeki adi kumru) denen kuslar var. Serceleri unutmayalim ekmek kirintilarina bir tek onlar ragbet ediyor:)

3-Kilerim var diye cok seviniyorum, evin yanindan ikinci minik ev ve dubleks, tum ivir ziviri hatta buzdolabini bile oraya koydum. Sebze ve meyveleri yerlestirdim artik dolaba koymuyorum, gayet ekolojik bir cozum sogutma icin daha az enerji harcaniyor diye sevinirken; bir sabah yarim yenmis bir patates buldum, dis izlerinden anladigim kadariyla pek oyle findik faresi filan degil, daha cok gurme bir fare bakiniz ratatouille filmi:) Genede bir umit daha sevimli bir hayvan, ne bilim kirpi filandir, fare olsa tasir goturur diyordum ve patatese dokunmadim. Ikinci sabah patatesim tasinmisti kesin fare yani:) Muhtemelen arka kapidan girip cikiyor cunku 10 gun kadar hic hareket yoktu. Korkmak degilde mikrop tasiyor diye huylandim tabiki oldurmeyecegiz ama ses verip kaciran cihazlar var, sebzelerimin ve bizim sagligim icin alinacaktir.

4-Sonunda compost yapmaya basladim organik her turlu copumu icine koyuyorum zengin humus topragi halini almasi yaklasik bir sene suruyormus.Zaten copleri azaltmak icin ugrasiyordum hersey yerli yerine oturdu.  Yan koyde organik tavuk, yumurta, sut, et ureten bir ciftlik var. Sut icin cam sisemi, yumurta, krema icin kaplarimi goturup hemde ekolojik olarak alma firsatim var. Uretici kadinlar cok sekerler onlara, Selen'in annesi Safak hanim'in yolladigi kefir tohumlarindan verecegim, civcivler icin kullanacaklar bagirsaklari zayif olan hayvanlarin hastalanmalarini onluyormus ustelik organik ureticilikte guvenle kullanabilecekler. Kefirin yolculugu devam ediyor Safak teyze:) simdi civcivleri iyilestirecekler.

Bir bezelye tohumunu Leonardo'ya ektirdim tohum-bitki donusumu anlasin diye. Bezelye patlayinca heyecanla "Leo kos bak dedim" geldi. Sonra buyuk bir ciddiyetle bu tohum buyuyup bitki olacak bizde onu yiyecegiz degil mi ?diye sordu, dumura ugradim. Ooo geride kalan benmisim oglus isi cozmus:))



Kolay tartolet tarifi

1 tart hamuru yada 6 tane milfoy hamuru
2 buyukce elma hafif eksi olanlari tercih edin
1 avuc badem kirigi

badem kremasi icin
60 gr oda sicakliginda tereyagi
60 gr toz badem
40 gr seker
1 yumurta
1 tatli kasigi toz tarcin

1-Tum badem kremasi malzemelerini yumurta haric robotta yada bir catal yardimiyla iyice karistirin ve son olarak yumurtayi ekleyin yine karistirin.
2-Tart hamurunu yada milfoyu yumusaksa biraz buzlukta bekletin hatta donmasinda bir sakinca yok kolay sekil almasina yardimci olur. Kucuk tartolet kaplariyla yada sekilli bir kalip hatta kavanozla 6 tane kesin.
3-Firin kagidiyla kaplanmis tepsiye dizin. uzerine 1 yemek kasigi badem kremasini kenralarinda bosluk birakacak sekilde yayin.
4-Elmalarin kabugunu soyup kucuk kupler halince kesin. Badem kremasi uzerine yerlestirin. ustune badem kiriklarini serpsitirin.
5-180 derecelik firinda 10-15 dk arasi pisirin. Biraz elma yada armut recelini  akiskan hale gelene kadar isitip bir firca yardimiyla firindan cikinca tartoletlerin uzerine surun boylece piril piril parlarlar, renkli recel kullanip fircayi bulamazsaniz benimkiler gibi lop lop kalirlar ona gore:)
Ek; Pisirdikten sonra uzun sure bekletmeyin yoksa hamuru yumusayip citirligini kaybediyor!

Herkese saglikli, mutlu dogaya yakin haftasonlari...



26 yorum:

zarpandit dedi ki...

beste yorgunluktan cumadan cumaya girdiğm blogun bugün beni yine dinlendirdi :)

sen fotoğraf makinenimi değiştirdin acaba??? fotoğraflar acayip canlı geliyor bana :) tarta vuruldum çok güzel görünüyor!
badem ve hafif ekşi elma muhteşem denemeliyim :)

bu pazar tohumları çiçekçi amcadan almak istiyorum cok farklı güzel tohumlar getirmiş :) bizim evde çiçekler tutmuyor birtane deneme amaçlı ekeceğim güzelim canlıyı bi dönem yaşatıp öldürmem inşallah :(

bu arada tohumları mumkunse olgunlaşmış hallerinin fotopraflarıyla bir şekilde ulaştırmak isterim lakin adresin yok canım benim mail adresime bekliyorum :))

yeni evinin sağlık ve huzur getirmesini diliyorum en çokta :)

Narince dedi ki...

Beste ne heyecanlısın, buradan hissedebiliyorum. Senin postlar uzuun, renkli, bilgili, heyeceanlı ve sık aralıklı olacak anlaşılan. Hep böyle mutlu kal.
Çocuklarla bahçede vakit geçirmek ne eğlencelidir bilirim. İlk fen bilgisi dersleri onlar, ya bir karıncanın, ya bir böceğin peşinde...

Açalya dedi ki...

kolaymis tartoletler, nefis!

beste dedi ki...

Zarpandit-Bir ise yaradiysa ne mutlu bana! Aynen nel hediyesi ikinci el bir kameram var eski objektiflerimi kullanabiliyorm, kuslar mesela tele objektifle sekildi:) Al sonra ne aldigini soyle bana ben sana yardimci olmaya calisirim burdan yasarlar merak etme:) adrei yolluyorum cok tesekkurler sevgiler, tarti seveceksin!

Narince-Valla beni en cok motive edenlerdendin simdi uzun yazilardan sikayet etme:) ve cok heyecanliyim dogru tespit, beklemek lazim sabiri ogretir belki bana bahce:)

Acalya-Dedim kolay diye ama sonuc cok begenildi, yaparsan hemen tuketin yoksa hamuru citir citirligini kaybedip yumusuyor!

ruşyena dedi ki...

bilmediğim kuş ve bitki isimleri aklımı karıştırdı... onları gözümde canlandırmakta zorlanıyorum...ama o ilk filizlerin bekleyeninde yaratacağı heyacanı çok iyi tahmin edebiliyorum... bu keyifli heyecana binlerce kilometre uzakta ortak olmak da inan çok keyifli... leonun bu yaşta keşfettiği realistic düşünceyi sevdim... aferin ona...
tarif çok kolay... eşim ve ben (ayda bir kez yaptığımız hazır yufkalı börek hariç) hamur işi hiç yemiyoruz ama misafirlerim için deneyeceğim... hatta ucundan azcık kaçırabilirim de... çok hafif görünüyor çünkü...
ha bir de kefir tohumunun yolculuğuna bayıldım... ne hoş haberler bunlar... devam lütfen...

Bir Terazi Kizi... dedi ki...

Beste hanim benim kizimda okulda bahce isleriyle ugrasan cocuklar bölümünde iki haftada bir kurs aliyor,kendi istegiyle ve daha birinci sinifta,bende destekliyorum onu,kendim toprakla ugrasamama ragmen! Ama Türkiye'ye gittigimde babaanneme yardimci oluyorum,kendisi seksen küsür yasinda ve hala kücük bahcesini ekip,yetistirdikleriyle cocuklarina torunlarina birseyler yedirebilmek pesinde!

Evimizde bir kusumuz var onuda kendi cocugum gibi seviyorum,insallah ona birsey olmaz biz izindeyken,cok korkuyorum...

Kiler süper birsey,büyük rahatlik,seviniyorum sizin adiniza...

Ben söylemek isterdimki, tüm dünyaya,meyve cekirdeklerimizi lütfen topraga gömelim,cöpe atmayalim!!!

Tartöletlerinizi dün iyi incelememisim,tuzlu zannetmistim!Karnimda acti o anda,tarifi yazili olsaydi hemen yapivercektim,ama yinede cok hos,elinize saglik...

Saglikli günler dilerim...

nevin dedi ki...

Tu Tu masallah.. Anahtarligina, o guzelim kosene bayildim Beste..tarif size kolay geliyor, du bakalim yakinda deniycem..

minimalist dedi ki...

ruhunla ne kadar özdeşleşen bir yerde yaşıyorsun şimdi. Bir dönem "secret" diye bir kitap vardı; tam onun gibi; bu kadar doğayla barışık bir kişi ve yaşadığı yere bak. Çok şanslısın ve tabiki bu şansı kendin çağırıyorsun. Anlattıkların, resimler gerçekten çok şeker...

Selma - DUSBAHCESI dedi ki...

Tartolet nefis gorunuyor, ellerinize saglik.

Selen dedi ki...

Beste bende bir türlü elimi sürmeye cesaret edemediğim çarliston biber ve salatalık tohumları var. Nasıl ekilir bunlar? Önce çimlendirmek mi gerekir? Direk saksıya mı ekeyim? Toprağın karışımı ne olmalı? Hiç bilmem ve anlamam bu işlerden...

hindiba dedi ki...

Beste, heyecanini hissettim ve benim de icim kipir kipir oldu. Tohumlarindan yeni haberleri merakla bekliyorum. Kizilgerdanin sagindaki kusu Meyvelitepe yakin zamanda bastankara olarak teshis etmisti. Senin verdigin Fransizca adla Wikipedia'ya baktim; orada da Mavi bastankara yaziyor. Kuslariniz bol, tohumlariniz bereketli olsun...

vejetaryenkedi dedi ki...

Kir yasantisi, bahcede sebze meyve yetistirmek, bahcede yemek yemek vs. hep hayalini kurdugum seylerdir. Ne mutlu size! Gule gule oturun evinizde. Pinar

Açalya dedi ki...

ok hemen lüpletilecek...

Adsız dedi ki...

Beste iyiki koymadın tarantulaların resmini.Ashley görse girip ziyaret etmezdi seni bir daha :) Örümcek adını duyunca ağlıyor , hiç dayanamaz .Leo'ya da dikkat et pek dokunmasın ısırılmasın .Bahçe,çiçekler.tohumlar hepsi çok güzel. Umarım daha fazlası en güzelleri sizlerle olur.

A.B

alis dedi ki...

Zevkle okudum, kuşların fotoğraflarını ne güzel yakalamışsın :) Annem (meyvelitepe) belki bahsetmiştir, onu gözetleyen bir kızılgerdanı var bahçede. Her perdeyi açtığımda kuşla göz göze gelmekten meraklı kuş gece paranoyak bir senaryoya sahip rüyama bile girdi.

Bizim serada duran hurmaların(kuru değil, olgun taze) bazılarını yenmiş bulmuştum, görüntüsü sadece çürümüş gibiydi ama minik farecik giderken bol bol da armağan bıraktığı için teşhis etmesi kolay oluyor. Sizin patates hırsızı birşey bırakmadıysa belki de fare değildir. Fareyse bile beyaz karınları ve kahverengi benekleriyle öyle sevimliler ki insan kıyamıyor, gözümde minik beneklilerin serada hurma lokmalarını birbirine tokuşturarak şölen yaptıkları sahneler canlanıyor :)

atolyekaraburina dedi ki...

biz bi sefer buzdolabının arkasından gelen tuhaf tiz ciyk ciyklerin, pembe fare yavruları olduğunu görmüştük; o gün ölmedim ya, hala şaşarım. Jean suda boğdu hepsini, anne azman fare de intikama dönünce kediler tarafından haklandı.
Daha neler göreceksin, dur..
Tadını çıkar heyecanının Beste'cim dibine kadar, bir süre sonra insan hep düş olan şeyleri sahip olunca kanıksayıveriyor ne yazık ki!

Saliha dedi ki...

ne guzel okurken ruhum dılendı valllahi:)beste yeı evınde ıyı oturmalar dılıyorum canım..
tartolet missss:))

sevgılerımle..

Zehra Gürgen dedi ki...

Bestecim bayıldım yaşamına..
Biz oh yerleştik derken hastalandık, hala hastayım..Kocaman bir bahçe var ama henüz bir iki çiçek dikme dışında birşey yapmadım..seni okuyunca koşup fidanlar, tohumlar alasım geldi..

tatöletlerde çok güzel, ellerine sağlık canım
sevgiler

bilge dedi ki...

beste ciğim kolay gelsin bende 3 gündür köydeki evimdeydim çiçeklerimi ektim ama bir kısım ekebildim şebboy ektim aslan ağzı nane begonyalar budandı diğer budanacak çiçekleri budadım begonyaların bir kısmı soğuktan etkilenmiş sarımsaklarımın otlarını temizledim ve çapaladım bayağı büyümüşler hepsini resimlerini çektim ama köpeğim duman üzerime atılınca boş bulundum makinam bir tarafa ben bir tarafa yuvarlandım bir daha çekemedim inşallah bir şey olmamıştır..sevgi ve dostlukla..

OiP dedi ki...

bayağı bayağı doğal hayat hakikaten. örümcekler için da bir çözüm yok mudur acaba? okurken bile fena oldum inan...

Beste kıskanıyorum seni. Bu kadar doğal ve sakin bir yaşantı nasıl da uzak geliyor bana... Bir film karesi sanki şu yazdıkların... Bizim için de tadını çıkar:))

Lotus dedi ki...

Çok hoş bir siteniz varmış, elinize sağlık. Fransa'da olduğunuzu şimdi öğrendim, ben de size İstanbul'daki manolya ağaçlarının yerlerini tarif ediyordum oysa ki:) (bebek^^deki manolya ağacı yazımdaki yorumuza karşılık:)Bloguma uğramanız beni sevindirdi, baharı bol bir gün diliyorumm

Mimosa Café dedi ki...

hersey harika.. evi, bahceyi ortami kendi frekansina ayrlamissin cok tebrik ve de takdir ediyorum. bir adet mimoza agaci var demek, heyecanla foto bekliyorum :) cok optum.

acupofcaffein dedi ki...

bayıldım ben bu eve, kuşlarına, çiçeklerine, tohumlarına, kilerine,
bizimde böyle bir hayatımız olsun, içinde Tv olmayan ekolojik bir hayat ama tuscany de...:-)mia amore italia ...:-)

beste dedi ki...

Rusen-Aslinda biliyorsundur bizim oralarda olan kus ve bitkiler cunku belki kamelya daha cok karadeniz bolgesine uygundur. Ben sizin tatli yememenize hayran oldum sakin bozmayin devam ne guzel saglikli:)

Serpil-Cocuklar ne kadar merakli dogaya ve mutlular degil mi? Babaanneye uzun omurler eski toprak o:) Soyleyin tum tanidiklariniza tohumlar topraga, cok tesekkurler, sevgiler


Nevin-Ben de o koseye bayiliyorum, sanatci kosesi:)))

Minimalist-Cok tesekkurler simdi de bereketli bir sezon cagirmak lazim:))

Dusbahcesi-Tesekkurler sizin etkinliklere yetistiremiyorum ama !

Selen-Salatalik cok kolay kucuk kaplara ek bir haftaya kalmadan saglikla cikacaklar; yada kac derece sua an endenozya belki de direk bahceye ekersin. Carliston sicak sever duruma gore evde ekip sonra bahceye transfer edebilirsin. Normalde tohum topragi diye bir toprak satiyorlar ama ben normal topraga ektim ciktilar. Zamaninin pek yok ama ufak ufak feslegen, kisnis filan derken zamanla aska donusuyor :)))

Evren-Sorma neredeyse saatbasi gidip bakiyorum buyumusler mi diye:) Cok tesekkurler

Vejetaryankedi-Once hayal kurulur sonra zamani gelince gerceklesir hayali bahcenizi yapmaya devam:) cok tesekkurler

RRH-Leonardo bir kere isirilip ogrenecek herhalde dikkat ediyorum ama bakalim, soz orumcek resmi yok:))

Alis-Uzun uzun bekledim pek insana alisik degiller sanirim, meyvelitepenin kizilgerdani cok sekermis ama! Fare armagan birakmadigi icin kafam karisti zaten, sevimlililer sevimli olmasina da mikrop, hastalik isine huylaniyorum!

Atolyekaraburina-Jean biraz zalimmis ben cok acidim o yavrulara...Bende kaniksamaktan korkuyorum ama daha zamani var bakalim; sonra senin gibi koydeki renkli adamlari yazarim:))

Binbircesni-Cok tesekkurler sakin, basit ve dinlendirici gercekten:)

Zehra-Kos al tohumlar, fidanlar donansin bahce baharla birlikte, acil sifalar once tabiki; oranin ikliminde bitkiler fiskirir ne guzel:)

Bilge-Aslanagazi burda hic gormedim belki yetismiyordur ama sebboy var bolca, begonya soganlari da ektim bakalim ne zaman cikacaklar:) Bekliyoruz resimleri yaramaz dumandan firsat kalirsa:)

Lotus-Merhabalar Oya hanim link vermis kosa kosa geldim manolya agacini goreye cok keyifliydi, siz cekin fotograflarini bende gormus olurum:)

Mimosa-Senin agacin; acsin gosterdin guzel yuzunu fotograf soz:)))

A cup of caffein-Yapsan oyle bir sey komsuculuk oynariz bayiliyorum italyan saraplarina, peynrlerine:)

Tijen dedi ki...

Çok kötüsün Besteeeeeee!
(Şaka şaka. Hep mutlu ol yeni yuvanda, sevdiklerinle.)

beste dedi ki...

OIP-Normalde hotmaile geliyor ordan onay veriyorum yorumlara, bu yorum gelmemis yazik bugun gordum:)Orumcekleri kuslar yiyecek arami iyi tutuyorum onlarla!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin